عوارض سالیانه خودرو
1396/08/22 تعداد بازدید: 3550
print

 

عوارض خودرو چیست ؟

عوارض سالیانه خودروها سهم بسیار اندکی است که مالکان خودرو برای جبران عوارض بی شمار ناشی از تردد خودروها در سطح شهر، می پردازند . این مبلغ در مقابل هزینه های بسیار بالایی که شهرداری ها برای حمل و نقل ، ترافیک و مبلمان شهری متحمل می شوند بسیار ناچیز و غیر قابل قیاس می باشد .

کلیه خودروها به دلیل تردد و عبور و مرور در سطح شهرها به صورت سالیانه عوارض پرداخت می نمایند و شهرداری ها به عنوان متولی امور شهری جهت انجام طرح های عمرانی ، خدماتی و رفاهی مانند آسفالت و خیابان سازی ، جدول گذاری ، .... و سهولت در رفت و آمد خودروها این عوارض را به توجه به مدل ساخت خودروها اخذ می نماید .

میزان مبلغ عوارض خودروها را چه مرجعی مشخص می کند ؟

این مبلغ را از سال 1369 طی مصوبه مجلس شورای اسلامی و برای تامین قسمتی از درآمد شهرداری ها وضع شده که همه ساله از ابتدای سال جدید، تعرفه جدیدی ابلاغ می شود که طی تصویب مجلس شورای اسلامی ، به وزارت کشور ابلاغ شده و پس از آن توسط سازمان امور مالیاتی به شهرداری ها ابلاغ می گردد.

 

چه نوع وسایل نقلیه ای ملزم به پرداخت عوارض سالیانه به شهرداری ها می باشند ؟

کلیه وسایل نقلیه اعم از سبک و سنگین و موتور سیکلت ها ملزم به پرداخت عوارض به صورت سالیانه می باشند . لازم به ذکر است که حتی خودروهای دولتی نیز از این قانون مستثنی نبوده و کلیه ارگانهای دولتی همه ساله عوارض خودروهای خود را به شهرداری ها پرداخت می نمایند .

 جهت پرداخت عوارض خودرو شهروندان چه مدارکی باید به همراه داشته باشند ؟

اصل کارت خودرو یا اصل برگه سبز و همچنین آخرین فیش پرداختی عوارض خودرو ( سند کارخانه جهت خودرو های 1393 به بالا ) را به همراه داشته و با مراجعه به شهرداری عوارض خود را پرداخت نمایند.

درشهر خواف عوارض خودرو در چه مکانی دریافت می شود ؟

در شهر خواف ؛ شهرداری واقع در خیابان شهاب بین شهاب 1و3 ، محل اخذ عوارض سالیانه خودرو می باشد که شهروندان عزیز با مراجعه به واحد عوارض خودرو  شهرداری می توانند نسبت به پرداخت آن در طول سال اقدام نمایند.

آیا مالکین وسایل نقلیه می بایست عوارض وسیله نقلیه خود را در محل سکونت خود پرداخت نمایند؟

مالکین خودرو می توانند عوارض خودروی خود را با مراجعه به کلیه شهرداریهای سراسرکشور پرداخت نمایند و فیش واریزی را  همراه اصل مدارک خود به همراه داشته باشند که برای پرداخت عوارض سال آینده مورد نیاز می باشد .

    آیا عوارض خودروها برای تمامی خودروها یکسان است ؟

مبلغ سالیانه عوارض بستگی به نوع خودرو دارد و برای کلیه خودروها یکسان نمی باشد . و حتی تیپ های خودروها و تک سوز یا دوگانه بودن خودرو نیز عوارض خاص خود را دارند و همچنین عوارض خودروهای وارداتی هم متفاوت است .

-  

در آینده عوارض سالیانه خودرو به چه شکل دریافت می شود ؟

در نظر است در آینده عوارض خودرو هم به صورت اینترنتی و هم از طریق شناسه قبض  پرداخت شود .

آیا می دانید :

 * پلیس راه از تردد خودروهای فاقد برچسب عوارض سالیانه می تواند جلوگیری نماید.

 * صاحبان خودروهای فرسوده نیز موظفند در هنگام فرسوده نمودن خودرو خود نسبت به پرداخت عوارض خودروی اقدام نمایند.

*  خودروهای دارای بدهی معوقه ، طبق ماده 46 بند "و" قانون مالیات ارزش افزوده مشمول جریمه 

دیرکرد به میزان 2% به ازای هر ماه

 نسبت به مدت تاخیر خواهند بود .

 

 

نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به شهرداری خواف می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک